فیلتر هوا - جت یدک

فیلتر هوا یکی از بخش‌های مهم در موتور به شمار می‌آید و بر عملکرد خودرو تاثیر می‌گذارد. با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر با کارای فیلتر هوا در خودرو آشنا شوید.
با ورود هوای کافی به داخل محفظه احتراق و پاشیده شدن بنزین همزمان با جرقه زدن شمع‌ها از سوی دیگر، عمل احتراق صورت می‌گیرد. همانطور که می‌دانید، در عمل احتراق هوا نقش بسیار مهمی دارد و اگر میزان هوای ورودی کافی نباشد، عمل احتراق به درستی انجام نمی‌گیرد و این مسئله کارایی موتور را پایین می‌آورد. فیلتر هوا وظیفه هوا رسانی به موتور خودرو را بر عهده دارد و جنس آن به گونه‌ای است که گرد و غبار و ذرات اضافی نمی‌توانند از آن عبور کنند. به طور کلی می‌توان گفت که فیلتر هوا وظیفه تنظیم میزان هوای ورودی به داخل موتور و جذب گرد و غبار و ذرات و آلاینده‌های اضافی را بر عهده دارد.
استفاده از فیلتر هوای استاندارد و مناسب برای خودرو بسیار اهمیت دارد. استفاده از فیلتر هوای غیر استاندارد، هم کارایی و عملکرد موتور را پایین می‌آورد، هم مصرف سوخت را به شدت افزایش می‌دهد. تعویض درست و به موقع فیلتر هوا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هزینه کمی هم در پی دارد. بنابراین افرادی که به دنبال افزایش عملکرد موتور هستند، می‌توانند با پرداخت کمترین هزینه کارایی موتور خودرو خود را افزایش دهند و همچنین مصرف سوخت خود را پایین بیاورند.
به این نکته توجه داشته باشید که فیلتر هوا عمرمشخصی دارد و بعد از یک مدت زمان مشخصی حتماً باید عوض شود. همچنین فیلتر هوا، هوای داخل کابین خودرو را هم تصفیه می‌کند اما بر خلاف نقش مهمی که این قطعه دارد خیلی از افراد نسبت به تعویض به موقع آن بی توجه هستند.

راه های تشخیص لوازم یدکی اصل و تقلبی


بهترین زمان تعویض فیلتر هوا


عمر مفید فیلترهای هوا معمولاً 5 هزار کیلومتر در نظر گرفته می‌شود یعنی شما باید هر 5 هزار کیلومتر فیلتر هوای خودروی خود را تعویض کنید. ولی به این نکته توجه داشته باشید که اگر شما در مناطق شلوغ و پر ترافیک زندگی می‌کنید که هوا آلوده است یا در مناطقی زندگی می‌کنید که میزان گرد و غبار در آنجا بالا است، باید زودتر نسبت به تعویض فیلتر هوا اقدام کنید تا موتور خودروی خود را سالم نگه دارید. برخی معتقد هستند که می‌شود فیلتر هوا را شست و دوباره استفاده کرد اما توجه کنید که شستن فیلتر شاید ظاهر آن را تمیز کند ولی ذراتی را که با بافت فیلتر ترکیب شده از بین نمی‌برد.
برخی از علائمی که به شما نشان می‌دهد که زمان تعویض فیلتر هوا فرارسیده به شرح زیر است:

  • افزایش مصرف سوخت
  • ریپ زدن خودرو
  • کاهش توان موتور
  • لرزش موتور
  • صدای غیر معمول موتور
  • انتشار دود سیاه
  • انتشار بوی بنزین هنگام استارت زدن
  • و ...

بهترین لنت ترمز برای خودرو

مزایای تعویض به موقع فیلتر هوا


زمانی که فیلتر هوا در وضعیت مناسبی نباشد، هوای کافی برای احتراق به موتور نمی‌رسد در نتیجه موتور سعی می‌کند که با توان و فشار بیشتری همان بازدهی سابق را داشته باشد و در نتیجه هم به موتور فشار وارد می‌شود هم مصرف سوخت افزایش پیدا می‌کند.
از مزیت‌های تعویض به موقع فیلتر هوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش میزان مصرف سوخت
  • افزایش طول عمر موتور
  • کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای


کاهش میزان مصرف سوخت


تعویض به موقع و منظم فیلتر هوا باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود. تعویض به موقع فیلتر هوا باعث افزایش شتاب خودروهای انژکتوری نیز می‌شود.


افزایش طول عمر موتور


همانطور که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم، فیلتر هوا از ورود ذرات اضافی به داخل موتور جلوگیری می‌کند. در برخی از موارد وجود ذره‌های بسیار ریز هم می‌تواند باعث آسیب رساندن به قسمت‌های مختلف موتور شود که هزینه‌های سنگینی را در پی خواهد داشت. بنابراین تعویض به موقع فیلتر هوا، باعث افزایش طول عمر موتور خودرو شما می‌شود و هزینه زیادی هم به همراه ندارد.


کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌ای


زمانی که فیلتر هوا کثیف باشد، میزان هوایی که به موتور می‌رسد کاهش خواهد داشت و عمل احتراق به درستی انجا نمی‌شود. این امر باعث می‌شود که میزان سوخت ورودی هم افزایش پیدا کند و در نتیجه باعث افزایش گازهای گلخانه ای نظیر دی‌اکسید کربن، منواکسید کربن و ... می‌شود. گازهای گلخانه‌ای باعث ایجاد آلودگی هوا و آسیب رساندن به محیط زیست می‌شوند و در نهایت سلامتی افراد ساکن در آن محیط را به خطر می‌اندازند.


خرید اینترنتی فیلتر هوا