تعویض روغن موتور یکی از اقدامات بسیار مهم در سرویس‌های دوره‌ای به شمار می‌رود و حتماً باید به آن توجه شود. هنگامی که شما برای تعویض روغن موتور به مراکز مناسب مراجعه می‌کنید، حتماً باید روغن موتور مناسب برای خودروی خود را خریداری کنید تا کارایی موتور شما خوب باشد، و همچنین جلوی خرابی زود هنگام آن را بگیرید. ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا روغن موتور مناسب ماکسیما را بشناسید و برای خرید آن راحت باشید.


بررسی و پیشنهاد روغن موتور مناسب


اول از همه بهتر است که بدانید روغن موتور چیست و چه کاری انجام می‌دهد. روغن موتور یک فراورده‌ی شیمیایی است، که از ترکیب روغن‌های پایه با افزودنی‌های مجاز تولید می‌شود تا کارایی بهتری داشته باشد. روغن موتور مانع خوردگی و سایش قطعات داخل موتور می‌شود وبا عث می‌شود موتور خودرو به صورت روان کار کند.
 روغن موتور انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است:

  • روغن موتورهای مینرال
  • روغن موتورهای نیمه سینتتیک
  • روغن موتورهای تمام سینتتیک

روغن موتورهای مینرال


روغن موتورهای مینرال قیمت بسیار ارزانی دارند، زیرا در فرآیند تولید آن‌ها هیچ‌گونه فرآیند بهینه سازی به کار نرفته است و بسیار ساده هستند. توصیه می‌شود که از این روغن موتورها برای خودروهای جدید و امروزی استفاده نکنید.


روغن موتورهای تمام سنتتیک


فرمول شیمیایی روغن موتورهای تمام سنتتیک به گونه‌ای بهینه سازی شده است که اولاً تمام ناخالصی آن‌ها گرفته شده، ثانیاً دوام و مقاومت بالاتری نسبت به دیگر انواع خود دارد و برای خودروهای جدید و گران قیمت مناسب است.


روغن موتورهای نیمه سنتتیک


روغن موتورهای نیمه سنتتیک از ترکیب روغن موتورهای مینرال و تمام سنتتیک تولید می‌شود و خاصیتی بین هر دوی آن‌ها دارد.
فاکتورهای مهم در خرید روغن موتور با کیفیت
فاکتورهای دیگری که به هنگام تعویض روغن موتور باید به آن توجه داشته باشیم به شرح زیر است:

  • کیفیت روغن موتور
  • غلظت روغن موتور

 

کیفیت روغن موتور


شاخص API که توسط انجمن نفت آمریکا مطرح شده است، نشان دهنده کیفیت روغن موتور می‌باشد. این شاخص شامل دو حرف است، که حرف اول نشان دهنده نوع سوخت و حرف دوم نشان دهنده کیفیت روغن موتور است. برای مثال روغن موتورهایی با شاخص SN یا SM بهترین کیفیت و کارایی را دارند و هیچ‌گونه آسیبی به موتور خودرو وارد نمی‌کنند.
 شما می‌توانید برای پیدا کردن شاخص مناسب برای خودرویتان، به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید و ببینید که شاخص پیشنهادی کارخانه برای خودروی شما چیست ودر تعویض روغن موتور، آن را در نظر بگیرید. به این نکته توجه داشته باشید که، هیچ‌گاه از روغن موتورهای با شاخص کیفی پایین‌تر از حد مشخص شده برای خودرویتان استفاده نکنید، زیرا این کار ممکن است که آسیب‌های جدی به موتور خودرو شما وارد کند.

خرید اینترنتی قطعات و لوازم یدکی ماکسیما


غلظت روغن موتور


غلظت روغن موتو به صورت X-Y W  نمایش داده می‌شود مانند W 10-40 که میزان ویسکوزیته روغن را نشان می‌دهد. در واقع ویسکوزیته، مقاومت یک سیال در برابر جاری شدن است. یعنی هرچه ویسکوزیته بیشتر باشد، سیال مقاومت بیشتری در برابر جاری شدن از خود نشان می‌دهد. روغن موتور W 10-40 به ما نشان می‌دهد که ویسکوزیته روغن در هنگام استارت 10 است، و هنگامی که موتور 15 دقیقه کار کند و گرم شود، ویسکوزیته روغن 40 خواهد بود. همچنین SAE( Society for Automobile Engineers ) ویسکوزیته‌ی انواع روغن موتور را در محدوده دمای 99 درجه سانتی‌گراد اندازه گیری می‌کند، که همان دمایی است که وقتی موتور گرم می‌شود به آن می‌رسد.

بخوانید: کار اصلی فیلتر روغن چیست؟


روغن موتور مناسب برای نیسان ماکسیما


با توجه به بررسی‌هایی که در مقاله‌های گذشته بر روی موتور ماکسیما انجام دادیم، مشخصات یک روغن موتور مناسب برای ماکسیما 3000 سی‌سی به شرح زیر است:

  • سطح کیفیت روغن موتور ماکسیما: API SN( تمام سینتتیک ) و API SM
  • ویسکوزیته روغن موتور ماکسیما: SAE W5-30 برای مناطق سرد و معتدل، SAE W5-40 برای منطق گرمسیری،  SAE  W10-40( نیمه سینتتیک ) برای مناطق گرم و تابستان، SAE W20-50 برای مناطق خیلی گرم و همچنین گرمای بالا 45 درجه ساتنی‌گراد
  • حجم روغن موتور ماکسیما: 4 لیتر با تعویض فیلتر روغن، 3.7 لیتر بدون تعویض فیلتر روغن و 4.7 لیتر به هنگام تخلیه کامل موتور

زمان تعویض روغن موتور

شما با توجه به موارد زیر می‌توانید متوجه شوید که زمان تعویض روغن شما فرارسیده است:

• سیاه شدن روغن

• صدای نامناسب موتور

• روشن شدن چراغ چک موتور

دلایل روشن شدن چراغ روغن( چراغ چک موتور )


چراغ چک خودرو زمانی روشن می‌شود که میزان روغن موتور کم باشد. به محض روشن شدن چراغ چک شما باید برای تعویض روغن موتور اقدام کنید و دلیل کم شدن روغن را پیدا کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که، روغن موتور عمر محدودی دارد، و شما باید با توجه به شرایط آب و هوایی و میزان ترافیک، بین 5000  تا 10000 کیلومتر روغن موتور خودروی خود را تعویض کنید.


فروشگاه جت یدک


شما می‌توانید به راحتی با مراجعه به سایت جت یدک و به صورت اینترنتی تمام محصولات مرتبط با خانواده نیسان از جمله نیسان ماکسیما را خریداری کنید.