کار اصلی فیلتر روغن در خودرو چیست


فیلتر روغن حکم یک سیستم تصفیه‌ کننده را در خودرو دارد. روغن‌ موتور خودرو به‌عنوان یک روان کننده باعث کار کردن روان قطعات مختلف خودرو می‌شود. اصطکاک به وجود آمده بین قطعات به‌ مرور ذرات معلق فلز را در روغن‌ موتور رها می‌کند. علاوه بر این ذرات گردوغبار و آلودگی‌ها هم بر روی کیفیت روغن تأثیر می‌گذارد. این ذرات و آلودگی‌ها اگر به حال خود رها شود به‌ مرور صدمه جدی به خودرو وارد می‌کند. فیلتر روغن‌ موتور با جذب این آلودگی‌ها به خود، روغن شفاف و روان را به چرخه عملکرد خودرو برمی‌گرداند. زمان تعویض فیلتر روغن در افزایش عمر قطعات مهمی مثل پیستون و سیلندر بسیار مهم است. زمان تعویض فیلتر روغن ماکسیما در شهری پر از آلودگی مثل تهران زودتر از سایر مناطق است. در ادامه توضیح بیشتری درباره خواهیم داد.

  • فیلتر روغن‌ موتور خودرو چه‌کاری انجام می‌دهد؟
  • اگر فیلتر روغن به‌ موقع تعویض نشود چه اتفاقی می‌افتد؟
  • زمان تعویض فیلتر روغن ماکسیما چه زمانی است؟
  • فیلتر روغن ماکسیما با چه خودروهای مشترک است؟

 

فیلتر روغن خودرو چه‌ کاری انجام می‌دهد؟


می‌دانیم که با روشن شدن یک خودرو هزاران قطعه مکانیکی ریزودرشت باهم کار می‌کنند تا حرکت و چرخش چرخ‌ها اتفاق بیفتد. قطعاً با این حرکات، اصطکاک و گرمای زیادی بین قطعات خودرو به وجود می‌آید. یکی از وظایف روغن‌ موتور خنک نگه‌ داشتن موتور خودرو است. وظیفه جذب آلودگی‌های محیطی، براده‌های فلزی ناشی از اصطکاک قطعات، گردوغبار محیط به عهده فیلتر روغن‌ موتور خودرو است. فیلتر روغن با جذب آلودگی‌ها و هرگونه مواد خارجی از روغن باعث می‌شود تا مایعی شفاف وارد موتور خودرو شود.
عملکرد فیلتر روغن به این صورت است که روغن از سوراخ‌های کوچک  درب بالای فیلتر وارد می‌شود. فیلترهای کاغذی داخل محفظه‌ی فیلتر قرار دارد. آلودگی‌ها به این فیلتر کاغذی جذب می‌شوند. پس از تصفیه روغن تمیز و شفاف از سوراخ‌های بزرگ درب بالای فیلتر روغن وارد موتور می‌شود.

 

اگر فیلتر روغن به‌ موقع تعویض نشود چه اتفاقی می‌افتد؟


اگر فیلتر روغن به‌ موقع تعویض نشود چه اتفاقی می‌افتد؟


فیلتر روغن تا مدتی توان جذب آلودگی‌ها، گردوغبار و براده‌ها را دارد. سوراخ‌های موجود در فیلتر باگذشت زمان با آلاینده‌ها کاملاً مسدود می‌شود. درنتیجه روغن بدون پالایش وارد موتور می‌شود. روغن تصفیه نشده‌ی که وارد موتور می‌شود باعث ایجاد اصطکاک و خراش زیادی بین قطعات خودرو می‌شود. ساییدگی بدنه پیستون و سیلندر یکی از مشکلات اصلی است که با تعویض نکردن فیلتر روغن به وجود می‌آید. این فشار و ساییدگی که به قطعات  وارد می‌شود به‌ مرور باعث استهلاک کامل قطعات می‌شود. خرابی کامل یکی از قطعات خودرو جدای از هزینه زیادی که برای دارنده خودرو دارد ممکن است صدمات جانی برایش به وجود بیاورد. 

همه چیز در مورد ماکسیما

زمان تعویض فیلتر روغن ماکسیما چه زمانی است؟


قاعده کلی در بین مکانیک‌ها برای تعویض فیلتر روغن وجود دارد این است که اگر از روغن‌ موتور 5000 کیلومتری استفاده می‌کنید بعد از دو بار تعویض روغن‌ موتور، فیلتر روغن را هم عوض کنید. اگر هم از روغن 20000 کیلومتری استفاده می‌کنید با هر بار تعویض روغن‌ موتور فیلتر روغن نو را جایگزین فیلتر قبلی کنید. یا شاید از مکانیک خود شنیده باشید که هر سه ماه فیلتر را عوض کنید.
نکته اینجاست که وقتی با خودرو ماکسیما در تهران پرترافیک و سرشار از آلودگی‌ها تردد کنید، نمی‌توانید بر اساس کیلومتر شمار خودرو، زمان تعویض فیلتر روغن ماکسیما را تشخیص دهید.
درجا کار کردن‌های زیاد خودرو در ترافیک و تردد در مناطقی با آلودگی محیطی بالا باعث می‌شود عمر روغن‌ موتور و فیلتر روغن خودرو کوتاه شود. قطعاً خودروی که در یکی از شهرهای شمالی کشور، در محیطی بدون آلودگی و ترافیک تردد دارد می‌تواند بر اساس کیلومتر شمار جهت تعویض روغن و فیلتر روغنش به مکانیک یا تعویض‌ روغنی مراجعه کند.
علاوه بر سرویس‌های دوره‌ای که برای خودرو لازم است انجام شود. دارنده خودرو هم باید روزانه حواسش به نحوه‌ی عملکرد خودرو باشد. خوب است که با چند مورد از مشکلاتی که ممکن است علت به وجود آمدنش خرابی فیلتر روغن باشد آشنا شوید:

  • اگر روغن زیادی روی زمین، زیر خودروتان مشاهده کردید. ممکن است یکی از دلایلش خرابی فیلتر روغن باشد. ممکن است به‌ تازگی فیلتر روغن را تعویض کرده باشید. این احتمال وجود دارد که فیلتر روغن بی‌کیفیت را خریداری کرده باشید.
  • یکی از چراغ‌های هشداردهنده‌ی که پشت آمپر قرار دارد، چراغ چک روغن‌ موتور است. روشن شدن این چراغ هشداردهنده می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. ممکن است یکی از این دلایل خرابی فیلتر روغن باشد.
  • کم شدن فشار روغن یکی دیگر از علائم خرابی فیلتر است. اگر فیلتر کثیف و جرم‌ گرفته باشد نمی‌تواند روغن را با فشار به موتور برگرداند. فشار کم‌ روغن باعث آسیب‌ دیدگی جدی قطعات خودرو می‌شود.

مطمئن‌ترین روش برای اطلاع از زمان تعویض فیلتر روغن این است این موضوع را از مکانیک و یا تعویض‌روغنی سؤال کنید. این کار وقت و هزینه‌ی چندانی برای شما نخواهد داشت ولی خیالتان را از بابت عملکرد درست فیلتر روغن راحت می‌کند.

همچنین بخوانید: راه های تشخیص لوازم یدکی اصل و تقلبی

فیلتر روغن ماکسیما با چه خودروهای مشترک است؟


فیلتر روغن از مصرفی‌ترین قطعات خودرو ماکسیما است. با توجه به توقف تولید ماکسیما در کشور شاید در بعضی مواقع فیلتر روغن ماکسیما در بازار کمیاب شود. کارشناسان جت یدک به شما پیشنهاد می‌دهند در صورت موجود نبودن فیلتر روغن ماکسیما در بازار می‌توانید از فیلتر روغن رونیز، نیسان پیکاپ، ون دلیکا، کاپرا، مزدا2، ریچ، رنو سفران استفاده کنید. 
فیلتر روغن خودرو کار پالایش روغن‌ موتور را انجام می‌دهد. تمیزی و روانی روغنی که وارد موتور می‌شود به کیفیت عملکرد فیلتر روغن بستگی دارد. تعویض به‌ موقع فیلتر روغن و خرید فیلتر روغن باکیفیت، باعث افزایش عمر مفید قطعات مهم خودرو می‌شود.