راه‌های تشخیص لوازم‌ یدکی اصل و تقلبی


خرید لوازم‌ یدکی  اصل خودرو ماکسیما، قشقایی، رونیز و سایر خودروهای خارجی از دغدغه‌های اصلی صاحبان این خودروها است. خرید لوازم ‌یدکی مثل ترمز، کیسه هوا، قطعات یدکی سیستم سوخت‌رسانی جز قطعاتی است که مستقیم با جان راننده و سرنشینان سروکار دارد. با توجه به وجود محصولات شرکت‌های مختلف قطعه‌سازی با تفاوت قیمت بالا، خرید لوازم ‌یدکی اصل و باکیفیت خودرو در بازار را به یک معمای پیچیده تبدیل می‌کند. توصیه می‌کنیم قبل از مراجعه به مراکز فروش لوازم‌یدکی خودرو حتماً اطلاعات خود را از نحوه تشخیص لوازم‌ یدکی اصل و تقلبی بالا ببرید.در ادامه با ما همراه باشید.


آیا علامت استاندارد نشانه اصل بودن قطعات لوازم ‌یدکی خودرو است؟
مجری نظارت بر بازار لوازم ‌یدکی خودرو کیست؟
برای تشخیص لوازم ‌یدکی اصل و تقلبی به چه قسمت‌های از قطعه بیشتر توجه کنیم؟
راه‌های تشخیص لوازم ‌یدکی اصلی و تقلبی ماکسیما
لوازم ‌یدکی اصل را از کجا بخریم؟

 

آیا علامت استاندارد نشانه اصل بودن قطعات یدکی خودرو است؟
وضعیت استاندارد قطعات یدکی خودرو در ایران دارای چند جنبه است. اول اینکه موسسه استاندارد لوازم ‌یدکی خودرو را بر اساس میزان اهمیتی که در کارکرد خودرو دارد به دو دسته ایمنی و فوق ایمنی تقسیم کرده است. قسمت خوب این ماجرا این است در موقع خرید لوازم‌ یدکی بااهمیتی مثل ترمز که دارای درجه‌بندی فوق ایمنی است اگر قطعه دارای استاندارد باشد با خیال راحت خرید می‌کنید. اما قسمت بد داستان این است که متأسفانه موسسه استاندارد نتوانسته تاکنون برای همه قطعات یدکی خودرو استانداردی تعریف کند! این‌گونه قطعات با تائید کارخانه سازنده و دریافت هولوگرام وارد بازار می‌شوند.
 نکته جالب‌توجه در باب تعیین استاندارد قطعات خودرو این است که کارشناسان قطعه‌سازی بر این باورند که تعیین معیار برای استاندارد قطعات خودرو نیاز به دانش تخصصی دارد. بنابراین تنها شرکت‌های تولیدکننده خودرو  این سطح از تخصص را دارند که بتوانند معیار برای استاندارد تعیین کنند. از نظر این کارشناسان موسسه استاندارد تنها باید به نظر مردم در مورد استفاده از آن قطعه توجه کند و اگر محصولی اعتماد مشتری را جلب کرده باشد این موسسه باید مهر استاندارد ملی بر اساس اعتماد مردم صادر کند.


مجری نظارت بر بازار لوازم ‌یدکی خودرو کیست؟


همان‌طور که گفته شد موسسه استاندارد ملی برای برخی قطعات، استاندارد تعیین کرده است. اما این سازمان مجری نظارت بر فروش قطعات در بازار نیست. مسئولیت نظارت بر فروش قطعه در بازار بر عهده اتحادیه فروشندگان و دستگاه‌های نظارتی است. اما با توجه به لوازم ‌یدکی تقلبی خودروهای خارجی مثل ماکسیما از طریق قاچاق  وارد بازار می‌شوند این دستگاه‌ها، نمی‌توانند به تمام بازار و فروشندگان نظارت داشته باشند.

 

مجری نظارت بر بازار لوازم ‌یدکی خودرو


برای تشخیص لوازم ‌یدکی اصل و تقلبی به چه قسمت‌های از قطعه بیشتر توجه کنیم؟


مواردی که در ادامه بیان می‌شود ازجمله ایراداتی است که در قطعات یدکی تقلبی بسیار دیده ‌شده است. توجه به این نکات کمک قابل ‌توجهی در تشخیص لوازم ‌یدکی اصلی از تقلبی به شما خواهد کرد.
 به رنگ و کیفیت بسته‌بندی دقت کنید. معمولاً رنگ بسته قطعه تقلبی کم‌رنگ‌تر یا تیره‌تر از قطعه اصلی است.کیفیت بسته‌بندی لوازم‌ یدکی اصلی مستحکم و مرغوب است.
آلیاژ به‌کار رفته در لوازم ‌یدکی اصلی بسیار مرغوب است. اگر در هنگام مراجعه به مرکز خرید لوازم‌ یدکی خودرو با برندهای مختلف برای قطعه موردنیازتان برخورد کردید. با دقت به آلیاژ به‌کار رفته متوجه مرغوبیت جنس می‌شوید.
جوشکاری، پرداخت و پرچ‌کاری دقیق. با دقت به این موارد نیز می‌توان به اصالت قطعه یدکی پی برد. البته افرادی که تجربه ‌دارند و با این امور سروکار دارند (مثلاً خود فروشندگان قطعات) بیشتر از این روش بهره می‌برند. افراد باتجربه حتی از طریق لمس کردن قطعه پی به اصل یا تقلبی بودن آن می‌برند.


راه‌های برای تشخیص لوازم‌یدکی اصلی و تقلبی ماکسیما 


خودرو ماکسیما ازجمله خودروهای لوکس در دهه 80 بود اما متأسفانه مونتاژ آن در شرکت پارس‌خودرو متوقف شد. با توجه به قطع خط تولید، خرید لوازم ‌یدکی اصلی ماکسیما برای افزایش عمر و ایمنی خودرو حائز اهمیت است.
 علاوه بر نکات کلی که در هنگام خرید لوازم ‌یدکی خودرو باید به آن دقت کنید، اگر شما صاحب خودرو ماکسیما هستید نکات ظریف‌تری نیز وجود دارد که در هنگام خرید قطعه به شما کمک خواهد کرد.

  • به تقارن اجزای قطعه دقت کنید. شرکت‌های تولیدکننده لوازم ‌یدکی اصلی ماکسیما به جزییات بسیار دقت می‌کنند. پس حتماً به تقارن نقاط متقارن در قطعات دقت کنید.
  • از نحوه بسته‌بندی شرکت اصلی اطلاع داشته باشید. شرکت‌های اصلی الگوی مشخصی برای بسته‌بندی لوازم ‌یدکی ماکسیما دارند. به ‌عنوان‌ مثال اگر پس از باز کردن بسته‌بندی، قطعه بجای مقوا داخل پلاستیک بود قطعاً تقلبی است.
  • هرچند شرکت‌های تولیدکننده جعلی قطعات یدکی ماکسیما سعی می‌کنند تا جای ممکن رنگ و نوع نوشتار کیفیت بسته‌بندی را همانند شرکت اصلی کپی کنند ولی معمولاً موفق نمی‌شوند. همیشه ایرادات چاپی و نوشتاری در بسته‌بندی قطعات تقلبی دیده می‌شود.   
  • به سایت رسمی شرکت سازنده سر بزنید و لیست رسمی شرکت‌های سازنده لوازم‌یدکی ماکسیما را پیدا کنید. بر اساس این لیست قطعاتی را خریداری کنید که شرکت نیسان آن‌ها را تائید کرده است.
  • اختلاف قیمت قابل ‌توجه بین لوازم ‌یدکی اصلی و تقلبی ازجمله مسائلی است که خریدار از تقلبی بودن قطعه مطمئن می‌کند. پس مواظب باشید گول بازارگرمی و تبلیغات دروغی فروشندگان لوازم ‌یدکی تقلبی را نخورید و کیفیت را فدای قیمت نکنید.

 

لوازم ‌یدکی اصل را از کجا بخریم؟


خرید لوازم ‌یدکی اصل در بازار بزرگ لوازم ‌یدکی بسیار وقت‌گیر است. از طرف دیگر با توجه به سخت بودن تشخیص لوازم‌ یدکی اصلی از تقلبی این مسئله را  پیچیده‌تر می‌کند. خوشبختانه باوجود فروشگاه‌های اینترنتی فروش لوازم‌یدکی خودرو در زمان کم می‌توان قطعه یدکی را جستجو و خریداری کرد. علاوه بر این فروشگاه‌های اینترنتی اصالت کالا را تضمین می‌کنند، خریدار فرصت کافی برای مقایسه و بررسی نظرات سایر خریداران را در فضای مجازی دارد.
اگر قصد خرید لوازم ‌یدکی اصلی ماکسیما را دارید می‌توانید با مراجعه به سایت جت یدک با استعلام قیمت قطعات یدکی نسبت به سفارش کالای موردنیازتان اقدام کنید.